Kenapa folder dalam pendrive/etc jadi shorcut file?

Hai assalamualaikum.
Pernah tak korang ada masalah macam ni. Pendrive aku selalu jadi camni. Ini disebabkan sama ada laptop or pendrive korang ade masalah. Masalah itu ialah VIRUS SHORTCUT. Actually , aku sangat-sangat benci virus jenis ni sebab bagi masalah pada lab report aku lah, assignment lah and so on. Bila aku cucuk pendrive aku , zerkkkkkkkpppppppppp , semua folder aku jadi shortcut. Then , bila jadi macam tu , ni lah cara yang aku buat.

1) cara tiptop , korang kena install VIRUS SHORCUT REMOVER. senang je , nanti dia buang semua virus yang dijangkiti tu. Korang type je kat google ye. Hehee
2) cara manual , cara yang aku selalu duk guna huhu. Show hidden file (sebenarnya , virus ni menyebabkan folder kita dihide and dishortcutkan) . So , korang kena show la folder tu. Ikut step kat bawah ye. Bila dah show nanti , folder kita yang hilang tu (dalam pendrive) akan ade dalam satu folder baru yang dinamakan "TRASHES". Automatik dia keluar!

  • korang kena buka dulu folder document , bukak je mana-mana, takde masalah.
  • then , follow je apa yang aku buat kat bawah ni, harap korang paham ye hhihi


Dah ikot semua ni , korang bukak je mana-mana folder. dia akan keluar folder yang terhide disebabkan virus tadi. Folder tu dia macam kabur-kabur sikit huhu biasalah hidden kan. 
Wallahulam. tak tahu tnya ye :)

0 comments